پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

بررسی لندرور LR4 مدل 2015


بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


لندرور، (به انگلیسی: Land Rover) شرکت خودروسازی بریتانیایی است، که به جهت ساخت خودروهای چهارچرخ محرک، مشهور می‌باشد.


شرکت لندرور هم‌اکنون زیرمجموعه‌ای از گروه جگوار لندرور به‌شمار می‌آید و از سال ۲۰۰۸ متعلق به کمپانی هندی تاتا موتورز می‌باشد، که خودشرکت تابعه‌ای از گروه تاتا محسوب می‌شود.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


ریشه‌های تاسیس این شرکت به سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد، که موریس فردیناند ویلکس؛ رییس هیئت مدیره وقت گروه روور با هدف تولید خودروهای چهارچرخ محرک، اقدام به طراحی و راه‌اندازی خط تولید لندرور نمود.


شرکت روور در آن زمان خود زیرمجموعه‌ای از کمپانی لیلاند موتورز به‌شمار می‌آمد، تا اینکه در سال ۱۹۶۷ بریتیش لیلاند شرکت روور را تصاحب نمود. در ۱۹۹۴ در پی خریداری روور توسط ب ام و، برند لندرور نیز به این شرکت آلمانی واگذار گردید.


در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار، مدیریت کمپانی ب‌ام‌و اقدام به جداسازی برند لندرور، از شرکت روور نمود. در اواخر سال ۲۰۰۰ لندرور به‌عنوان یک برند و شرکت مستقل، به کمپانی فورد فروخته شد.


در ۲۰۰۸ در حالی که شرکت‌هایی چون ماهیندرا، تاتا موتورز، مدیریت سرمایه سربروس، تی‌پی‌جی کپیتال و شرکت مدیریت آپولو، خواهان خریداری لندرور بودند، سرانجام شرکت فورد، دو شرکت زیرمجموعه خود، یعنی جگوار کارز و لندرور را بطور همزمان، به تاتا موتورز واگذار کرد.


در ماه ژوئن ۲۰۰۸ در پی ادغام جگوار کارز، لندرور و رنجرور، گروه جگوار لندرور، تحت مدیریت تاتا موتورز تشکیل شد. شرکت لندرور تا ماه مارس ۲۰۱۲ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از جگوار لندرور، شمار ۲۵۱٫۶۳۲ دستگاه خودرو تولید نمود.


لندرور تاکنون مدل‌های زیادی را عرضه کرده و هم‌اکنون ۳ مدل از این شرکت بنام‌های لندروور دیسکاوری، لندرور دیفندر و لندروور فری‌لندر، در خط تولید کارخانه‌های لندرور قرار دارند.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


صنعت اتومبیل این روزها به طرف موتورهای کوچک‌تر، هم از لحاظ حجم و هم تعداد سیلندرها می‌رود. با اینکه این موضوع چندان شامل «قدرت» موتورها نمی‌شود، ولی لندروور LR4 نمونه‌ای از خودروهایی است که از قدرت آن نیز کاسته شده است.


سال گذشته، LR4 موتور ۵ لیتری V-8 با قدرت ۳۷۵ اسب‌بخار را همراه با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک کنار گذاشت و به جای آن یک موتور سوپرشارژر ۳ لیتری V-6 با قدرت ۳۴۰ اسب‌بخار همراه با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به کار برد. علاوه بر قدرت، میزان حداکثر گشتاور نیز از ۵۰۸/۴ نیوتن‌متر برای موتور V-8 به ۴۵۰/۱ نیوتن‌متر برای موتور V-6 کاهش یافته است. این کاهش حجم حتماً برای ایجاد وضعیت بهتر در مصرف سوخت انجام شده است؛ ولی تست لندروور LR4 مدل ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که موتور کوچک‌تر چندان هم به معنای مصرف سوخت کمتر نیست.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


اگر از آمار شتاب‌گیری این خودرو شروع کنیم، اعداد می‌گویند که LR4 مدل ۲۰۱۵ برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به اندازه ۰/۲ ثانیه از LR4 قبلی با موتور V-8 کُندتر است. در دنیای واقعی، LR4 جدید حتی حالت کرختی بیشتری نیز دارد؛‌ به‌خصوص زمانی که به سرعت‌های بالا می‌خواهید برسید و موتور ۳۴۰ اسب‌بخار V-6 برای غلبه بر شرایط آئرودینامیکی بدنه شاسی‌بلند تقلا می‌کند.


البته گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک مسلماً عملکرد بهتری نسبت به گیربکس ۶ سرعته قبلی دارد. ولی باز هم در مورد رفتن به دنده پایین‌تر مردد است و برای این که در جاده بر روی یک تپه همچنان به روند خود ادامه دهید، می‌بایست پدال گاز را پایین نگه دارید تا گیربکس تصمیم خود را نهایی کند.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


یکی از محرّک‌های کاهش حجم موتورها در صنعت اتومبیل، بهبود شرایط مصرف سوخت است که در اینجا نیز شرایط LR4 چندان با این موضوع نمی‌خواند. برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مدل جدید به صورت ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۲/۴ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در مقابل برآورد ۱۹/۶ لیتر در شهر و ۱۳/۸ لیتر در جاده برای مدل قبلی قرار می‌گیرد.


با این حال، در خودرو تست، مصرف سوختی معادل ۱۵/۷ لیتر مشاهده شده که دقیقاً همان مصرف سوختی است که قبلاً در یک LR مدل ۲۰۱۱ با موتور V-8 دیده شده است. بخشی از این موضوع احتمالاً به وزن خودرو باز می‌گردد؛ چرا که وزن LR4 مدل ۲۰۱۴ به شکل تعجب‌برانگیزی نسبت به LR4 قبلی، حدود ۹۰ کیلوگرم سنگین‌تر است. البته هنوز LR4 هنوز مانند لندروور رنج‌روور، رنج‌روور اسپورت و دیسکاوری اسپورت از آلومینیوم در ساختار خود استفاده نکرده و شرایط آن از این لحاظ در آینده می‌تواند بهتر شود.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


در هر حال، وزن بیشتر به همراه یک سیستم کنترل پایداری «مداخله‌جو»، چسبندگی جانبی LR4 را به ۰.۶۵g در تست لغزش در پیچ محدود کرده است. در مقابل، سیستم ترمز لندروور در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد و می‌تواند خودرو را از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۳/۰۳ متر متوقف کند. البته این ترمز نیز با حالت قدیمی «شیرجه بدنه» همراه است.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


مسلماً همه کسانی که LR4 را خریداری می‌کنند، انتظار دینامیک رانندگی در حدّ یک ب‌ام‌و را ندارند. در همین حال، لندروور در زمینه‌های دیگر شرایط نسبتاً خوبی دارد. طراحی جعبه‌ای، حالت مناسب دارد و ظاهر خود را در طول زمان حفظ کرده است. در طراحی داخلی نیز از مواد با کیفیت خوبی استفاده شده و نور زیادی از شیشه‌های بزرگ به داخل کابین راه دارد. LR4 یکی از معدود وسایل نقلیه مدرنی است که همزمان کف پایین و سقف بلندی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که جادار به نظر برسد و همین‌طور دید مناسبی به جلو و عقب وجود داشته باشد. سیستم تعلیق نیز همچنان عملکرد خوبی دارد و سواری نسبتاً راحتی ایجاد می‌کند.


خودروی تست در اینجا یک تریم متوسط از LR4 با عنوان HSE است که به صورت استاندارد با ردیف سوم صندلی‌ها از پکیج «هفت صندلی راحت» همراه می‌شود. پکیج «هفت صندلی راحت» در مدل پایه LR4 به صورت آپشن ارائه می‌شود. در HSE امکانات مختلفی در اختیار قرار داده می‌شود؛ از جمله سیستم راهبری، چراغ‌های جلوی زنون، چرخ‌های ۱۹ اینچی، حسگرهای پارکینگ جلو، ورودی بدون کلید، آینه‌های بغل با قابلیت جمع‌شدن خودکار. فضا در ردیف سوم صندلی‌ها قابل‌قبول است، ولی برای سر افراد در آن صندلی‌ها، چنین چیزی نمی‌توان گفت.


در هر حال، این صندلی‌ها برای نشستن بچه‌ها در عقب خودرو مناسب هستند. پکیج ۱۵۰۰ دلاری «راحتی آب‌وهوا» نیز تجهیزاتی مانند گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، و همین‌طور گرم فرمان و شیشه جلو را اضافه می‌کند. در همین حال، استفاده از پکیج ۱۶۰۰ دلاری «دستیار دید» باعث می‌شود که مواردی مانند چراغ‌های جلوی انطباقی، نوربالای اتوماتیک، مانیتورینگ نقطه کور و دوربین‌های پارکینگ اضافه شوند. پکیج «کارهای سنگین» به ارزش ۱۳۵۰ دلار، رادیوی ماهواره‌ای Sirius به ارزش ۷۵۰ دلار، پکیج «پروتکشن» به ارزش ۵۴۱ دلار و قفل چرخ‌های ۱۳۸ دلاری، در کنار تجهیزات دیگر، قیمت خودروی تست را به مجموع ۶۲ هزار و ۱۰۴ دلار رسانده‌اند.


بررسی لندرور LR4 مدل 2015

بررسی لندرور LR4 مدل ۲۰۱۵


در مجموع باید گفت که با توجه به میزان شرایط لوکس و قابلیت آفرودی که از آن دریافت می‌کند، LR4 چندان معامله بدی نیست؛ مخصوصاً وقتی که قیمت آن را به دیگر شاسی‌بلندهای سه ردیفه لوکس مانند ب‌ام‌و X5، آئودی Q7 یا مرسدس‌بنز کلاس GL مقایسه می‌کنید. مگر اینکه سخت به دینامیک رانندگی علاقه‌مند باشید و نتوانید این موضوع را از دست بدهید. مشکل شاید فقط موتور جدید باشد که انتظارات را چندان برآورده نکرده است.


مشخصات:


• نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۷ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.


• قیمت مدل تست: ۶۲۱۰۴ دلار (قیمت مدل پایه: ۵۱۳۲۵ دلار).


• نوع موتور: DOHC ۲۴ سوپاپ V6، با خنک‌کننده داخلی و سوپرشارژر، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.


• گنجایش: ۲۹۹۵ سی‌سی.


• قدرت: ۳۴۰ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.


• گشتاور: ۲۷۱/۱۶ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه.


• گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت شیفت دستی.


ابعاد:


• فاصله محوری: ۲/۸۸۵ متر.


• طول ماشین: ۴/۸۲۹ متر.


• عرض: ۱/۹۱۵ متر.


• ارتفاع: ۱/۸۸۲ متر.


• وزن کلی: ۲۶۹۵ کیلوگرم.


تست‌های عملکرد:


• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.


• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۶ ثانیه.


• صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۷ ثانیه.


• استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷ ثانیه.


• عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت.


• سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۷/۹۵ کیلومتر بر ساعت.


• مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۰۳۵ متر.


• چسبندگی جانبی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۶۵g.


مصرف سوخت:


• تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۲/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.


• مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.



بررسی لندرور LR4 مدل 2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر