مرسدس بنز GLC ؛ بزرگ، لوکس و زیبا
مرسدس بنز، (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس وموتورهای درونسوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت مینماید.
کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.
این شرکت ادامه قدیمیترین سازنده خودروهای بنزینی در جهان، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت است، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر وویلهلم مایباخ تأسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی بنز آگ میباشد، که در سال ۱۸۸۳ توسط کارل بنز راهاندازی شد.
در سال ۱۹۰۰ گوتلیب دایملر درگذشت و در ۱۹۰۲ پس از انعقاد قراردادی میان ویلهلم مایباخ و امیل جلینک، شرکت دیامجی تولید اتومبیل با برند مرسدس، که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود را، آغاز کرد.
در سال ۱۹۲۶ شرکت دایملر-بنز از ادغام دو شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت و بنز اند سی تأسیس شد و از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ کارخانجات دو شرکت، تولیدات خود را، با برند مرسدس بنز، به بازار عرضه کردند.
در سال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر-بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس-بنز را در اختیار گرفت. در سال ۲۰۰۷ در پی خریداری کرایسلر، توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و انحلال دایملرکرایسلر، شرکت دایملر آگ تشکیل شد.
امروزه مرسدس بنز یکی از زیرمجموعههای شرکت دایملر آ گ بهشمار میآید و همراه با آئودی و بامو سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند، که بهعنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته میشوند.
عصر دیروز و در ادامه یک روند صعودی، مرسدس بنز از مدل جدید GLK پرده برداشت! مدلی که قرار است با ظاهر و باطن و البته اسمی متفاوت دلهای مشتاق ستاره زیبای آلمانی را فتح کند.
با دقت میتوان ادعا کرد GLC بهنوعی یک C class شاسیبلند است، طرح کلی بدنه، چراغهای جلو، سپر جلو و خطوط بدنه و از همه مهمتر فرم کابین یادآور مدل C class است و این یعنی لوکس بودن GLC تضمین شده است.GLC به نسبت GLK بزرگتر، لوکستر و زیباتر است.
مرسدس احتمالاً فروش مدل پایه را با قیمت ۴۰ هزار دلار شروع میکند و گفته میشود برای مدل هیبریدی آن، قیمت ۳۴۹۵۰ پوند استرلینگ در نظر گرفته است و با آنکه نگرانی چندانی در مورد فروش این کراساوور کامپکت ندارد اما بهدرستی فهمیده است که باید هرچه زودتر مدل کوپه را روانه بازار نماید چراکه عدم ارائه این مدل در گام نخست باعث میشود تا اندکی از تبوتاب هوادارانی که مشتاقانه منتظر GLC بودند کاسته شده و این یعنی افت فروش.
شور و شوق خریداران هنگام معرفی کوپه مفهومی GLC در نمایشگاه بهار امسال نشان میدهد تا چه اندازه بازار این رده خاص خودرویی پرطرفدار و البته حساس است. خبرهای خوبی دراینباره درراه است و احتمالاً در نمایشگاه بعدی شانگهای مدل GLC کوپه معرفی گردد.
مشخصات بدنه
۴ متر و ۶۵ سانتیمتر طول، ۱ متر و ۸۹ سانتیمتر عرض و چند میلیمتر کوتاهتر از بامو x3. مرسدس ادعا میکند ۵۷ میلیمتر فضای پای بیشتری در این نسل به سرنشینان اختصاص داده و حجم محفظه بار نیز بیش از ۵۷۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب تا ۱۶۰۰ لیتر افزایش مییابد. به لطف استفاده گسترده از آلومینیوم این مدل ۸۰ کیلوگرم از GLK سبکتر است و مقاوم پیچشی بیشتری دارد. GLC در مقایسه با GLK حدود ۱۲ سانتیمتر بلندتر، ۵ سانتیمتر عریضتر و ۱ سانتیمتر بلندتر است.
طراحی داخل کابین
این خودرو قرار است با محصولاتی همچون پورشه ماکان، آکورا RDX، آئودی Q5، بامو x3 و ولوو xc60 به رقابت بپردازد که همگی از بزرگان بازار هستند. مرسدس ادعا میکند داخل خودرو همچون سالنی باشکوه بزرگ و مجلل است و درعینحال هنگام عبور از جاده کاملاً بهخوبی میتازد! اگر بخواهیم خودرو را در سه کلمه خلاصه کنیم باید بگوییم GLC زیباتر، سبکتر و بزرگتر از GLK است. سرتاسر کابین به شکل زیبایی ساخته شده و کابین مملو از جزئیات و کیفیت و البته بی سروصداست. داشبورد بیاندازه زیبا و باکیفیت ساخته شده و طراحی آن هر بینندهای را به تحیر وامیدارد.
داشبورد GLC آبشار مانند است، با نمایشگری ۷ اینچی و سیستم مدیریت COMAND که با سه طرح چوبی پیانویی، چوبی گردویی و سیاه و براق کربنی در کابین جلوه گری میکند ازجمله تجهیزات این مرسدس عبارتاند از: سیستم روشنایی چند رنگ محیط، سیستم پراکنش رایحه و عطر، فرمان گرم شونده، صندلیهای عقب گرم شونده، یک صفحه نمایش در بالای سر، سقف آفتابی پانوراما، سیستم کمک پارک فعال، یک دوربین پارک ۳۶۰ درجه با پوشش متقاطع زوایای جلو و عقب و تجسم مسیر، کروز کنترل مجهز به رادار و کنترلهای روی فرمان.
طراحی خارجی
در قیاس با طراحی جعبه مانند داشبورد GLK، سعی شده تا از خطوط منحنی و خمهای زیبا استفاده شود تا چشم راننده در کوتاه مدت از داشبورد خسته نشود. البته از گوردون واگنر و تیم طراحی او چیزی جز این انتظار نمیرود و رایحه خوش انقلابی که او در محصولات مرسدس بنز ایجاد کرده هنوز هم در وزیدن است! گوردون واگنر تنها مرسدس را طراحی نمیکند، او با دمیدن روح افسانهای مرسدس در مدلهای مختلف، شکوه را به ستاره آلمانی بازگردانده و رخوت را از قامت این اسطوره زدوده است.
واگنر با قرار دادن خطوطی عضلانی بر روی درب موتور و در راستای نماد مرسدس و همچنین رسم قوسهایی در دوسوی بدنه، بدنهای بینقص و البته شبیه به C class طراحی میکند و همه چیز را به ستارهای منتهی میکند که در میانه یک جلوپنجره بزرگ و کرومی با دو خط عرضی قرار گرفته و از روزهای آفتابی میگوید.
هواکشهای بزرگ سپر به همراه اگزوزهای کرومی عقب در کنار چراغهای ترمز روی سپر زیبایی دوچندانی به GLC بخشیده است. چراغهای تمام led جلو در کنار سپر عضلانی خودرو باعث نگاه خیره بیننده به این مرسدس میشود. حجم کلی بدنه بااینکه جعبهای نیست و کاملاً قوسدار است اما بیننده را به یاد GLK میاندازد.
در بخش ایمنی هم مرسدس مثل همیشه سنگ تمام گذاشته و با ۹ کیسه هوا در همه قسمتهای اتاق از سرنشینان محافظت میکند. همچنین صندلی هوشمند جلو به سیستمی مجهز است که کودک را تشخیص داده و حضور خردسال در صندلی جلو را از طریق یک آلارم به راننده اخطار میدهد. سیستم هشداردهنده نقاط کور جاده و سیستم غیرفعال سازی کیسههای هوا و چندین نوع سیستم ترمز قدرتمند و هوشمند از دیگر امکانات این مدل است.
مرسدس بنز GLC ؛ بزرگ، لوکس و زیبا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر