پست‌های پرطرفدار

۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۶, چهارشنبه

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


مزدا ، شرکت سهامی خاص ماتسودا (به ژاپنی: マツダ株式会社 ماتسودا کابوشیکی کایشا) که با نام تجاری مزدا شناخته می‌شود یک شرکت خودروسازی است که دفتر مرکزی آن در شهر هیروشیما در کشور ژاپن قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۶ حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار خودرو تولید نموده‌است که در کشورهای مختلف جهان به فروش رسیده‌اند.


شرکت مزدا به عنوان تولید کننده ابزار و ماشین آلات در سال ۱۹۲۰ پایه گذاری شد و از سال ۱۹۳۱ به تولید خودرو نیز پرداخت. این شرکت در طولجنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن تولید اسلحه و جنگ افزار نمود. اولین اتومبیل دارای چهار چرخ این شرکت با نام مزدا۳۶۰ در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد. مزدا انژکتور دو گابن از سال ۱۳۸۶ وارد بازار ایران شد.


مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


مزدا ۳، مزدا ۶ و مزدا CX-۵ همگی برای ما مدل‌های محبوبی بوده‌اند و برای سال ۲۰۱۶ کمپانی مزدا یک عضو جدید به خانواده دوست‌داشتنی محصولات خودش اضافه کرده است.


مزدا CX-3 در اصل بر پایه پلت فرم مزدا ۲ ساخته شده و خودرویی در کلاس نسبتاً شلوغ کراس‌اوورهای جمع‌وجور است و در ردیف اتومبیلی چون هوندا HR-V و فیات ۵۰۰X و شورولت ترکس قرار می‌گیرد. البته CX-3 با طول کلی ۴۲۷۴ میلی‌متر نسبت به HR-V جمع‌وجور تر بوده و ۳۱ سانتی‌متر از برادر بزرگ‌تر خودش یعنی CX-5 نیز طول کمتری دارد.


مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


ارتفاع CX-3 نسبت به سطح زمین ۱۵۲.۴ میلی‌متر بوده و با طرح سقف کشیده برای رقبای خودش شاخ‌وشانه می‌کشد.


مزدا CX-3 مثل تمام اعضای خانواده‌اش لباسی با زبان طراحی KODO به تن کرده و از نظر ظاهری شباهتی انکارناپذیر به دیگر محصولات مزدا دارد و صد البته کاستی‌هایی هم که CX-5 و CX-9 داشتند را برطرف کرده است.


مزدا CX-3 چهره اسپرتی دارد و از این نظر در نقطه مقابل اکثر مدل‌های کراس‌اوور جمع‌وجور با ظاهر کسل‌کننده قرار می‌گیرد. این خودرو از چند ویژگی ظاهری بهره می‌برد که نمای آن را بهتر کرده است ازجمله این موارد می‌توان به رینگ چرخ‌های سفارشی ۱۸ اینچی، چراغ‌های LED جلو سفارشی، خروجی اگزوز دوگانه و شیشه عقب با پوشش ستون C که به بهبود دید عقب کمک می‌کند، اشاره کرد.


مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


CX-3 از همان موتور آشنای ۲ لیتری ۴ سیلندر با فناوری اسکای اکتیو که در اکثر مدل‌های مزدا استفاده شده بهره می‌برد. قوای این موتور در CX-3 کمی کاهش داشته و به ۱۴۶ اسب‌بخار رسیده است و میزان گشتاور موتور هم ۱۴۶ پوند فوت (۱۹۸ نیوتن‌متر) می‌باشد. دلیل کاهش قدرت موتور در مزدا CX-3 عدم امکان استفاده از منیفولد اگزوز استاندارد موتور ۲ لیتری در این اتومبیل است.


به‌مانند کراس‌اوورهای مدرن امروزی، مزدا CX-3 را هم می‌توان با سامانه انتقال قدرت به جلو یا تمام چرخ محرک سفارش داد. فارغ از اینکه چه نوع محور محرکی برای اتومبیل خود سفارش دهید، گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک تنها انتخاب شما برای انتقال قدرت خواهد بود. برای کسانی که خلأ پدال کلاچ را حس می‌کنند در گیربکس اتوماتیک خودرو حالت Sport تدارک دیده شده و امکان تعویض دنده از پشت فرمان به‌وسیله Paddle Shifter فراهم آمده است. البته خریدارانی که مایل هستند اتومبیلشان پایداری بیشتری داشته باشد می‌توانند نمونه تمام چرخ محرک I-ACTIV را سفارش دهند. رینگ چرخ‌های مدل پایه اتومبیل آر نوع ۱۶ اینچی بوده و می‌توان به‌صورت سفارشی نمونه ۱۸ اینچی را هم برگزید.


مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


اما نباید فریب اسپرت بودن CX-3 را حداقل در عملکردهای مربوط به خط مستقیم خورد. حتی با وجود قدرت مناسب و معقول و وزن سبک بدنه، سریع‌ترین CX-3 در ۹ ثانیه از حالت سکون به ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که به نظر کمی کند است اما باید در نظر داشت که قوای محرکه CX-3 با تمرکز بر روی بهره‌وری مونتاژ شده و گونه دیفرانسیل جلو CX-3 در شهر ۸.۱ لیتر و در بزرگراه ۶.۷۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند.


با این حال، اعداد مربوط به شتاب و سرعت می‌تواند کمی گمراه‌کننده باشد اما باید بدانید که مزدا CX-3 با موتور ۲ لیتری در رانندگی شهری چندان دست و پا بسته نیست. موتور سریعاً قدرت لازم را تولید می‌کند و تحت شتاب گیری‌های سخت صدای بسیار گیرایی را تولید می‌نماید. اما هنگام شتاب گیری در بزرگراه و یا در حال بالا رفتن از شیب‌هاست که به فقدان قدرت کافی موتور پی می‌برید هرچند با توجه به اینکه خودرو مورد تست ۴ نفر سرنشین به همراه اسباب و وسایل را با خود حمل می‌کرد کشش کم اتومبیل قابل توجیه است.


مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


وزن مدل پایه CX-3 کمی بیشتر از ۱۲۶۸ کیلوگرم بوده و از این نظر نسبت به کلیدی‌ترین رقبایش یعنی جیپ رنگید و شورولت ترکس سبک‌تر است با این شرایط CX-3 به جاده‌های باریک حمله برده و با حالت کاملاً شگفت‌انگیز راه را پشت سر می‌گذارد هم‌چنین CX-3 حرکات گهواره‌ای معمول بسیاری از کراس‌اوورها را ندارد و اتومبیل به فرامین راننده به سرعت پاسخ می‌دهد در واقع CX-3 تعادل بسیار خوبی بین راحتی رانندگی و هندلینگ چالاک را ارائه می‌دهد.


طراحی داخلی CX-3 مثل مزداهای دیگر کاملاً مدرن است. یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی تبلت مانند به‌صورت استاندارد بر روی اتومبیل تعبیه شده که توسط کنترل دوار موجود در داشبورد مرکزی کنترل می‌شود. کیفیت مواد استفاده شده در کابین ترکیبی از خوب و بد است اما حتی مواد ارزان‌قیمتی استفاده شده در کابین به گونه آراسته شده‌اند که بسیار گران‌تر از چیزی که هستند به نظر می‌رسند. راحتی صندلی‌ها در CX-3 بسیار خوب است به‌خصوص در تریم های بالا که پوشش صندلی‌ها از نوع چرم و جیر می‌باشد وضعیت بهتر هم می‌شود. فضای سر برای سرنشینان ردیف جلو بسیار خوب است و بعد از چند ساعت رانندگی کمترین خستگی میزان را احساس می‌کنید. اما کمبود مزدا CX-3 در داخل کابین نبود arm rest برای سرنشینان ردیف عقب است.


جدیدترین دست‌پرورده مزدا هم‌چنین از امکانات امنیتی مثل نظارت نقاط کور، هشدار ترافیک عقب، سامانه تشخیص تصادف جلو، نمایشگر سربالا و هشدار خروج از خط بهره می‌برد.


مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال


درست است که CX-3 یک کراس‌اوور جمع‌وجور می‌باشد اما مزدا می‌خواهد بزرگسالان هم در ردیف عقب این خودرو احساس راحتی کنند. طراحی صندلی‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها مثل صندلی‌های سالن سینما بوده و سرنشینان ردیف دوم در ارتفاع بالاتری نسبت به سرنشینان ردیف اول قرار می‌گیرند. نگارنده با ۶ فوت (۱۸۳ سانتی‌متر) قد کاملاً در صندلی ردیف دوم احساس راحتی کرده و با توجه به فضای پای ۸۹ سانتی‌متری ردیف عقب زانوانش به‌صورت مختصر با صندلی جلو سایش داشته است. حجم صندوق عقب چندان قابل‌توجه نیست و تنها ۴۵۳ لیتر حجم دارد که در صورت سفارش ساب ووفر به ۴۰۷ لیتر کاهش می‌یابد البته صندلی‌های عقب قابل تا شدن هستند و در صورت خوابانیدن آن‌ها ظرفیت فضای بار به ۱۵۲۹ لیتر می‌رسد.


امکانات داخلی تریم اسپرت مزدا CX-3 مدل ۲۰۱۶ شامل استارت دکمه‌ای، تهویه هوا، کروز کنترل، یک پورت USB به‌منظور اتصال به MP3، اتصال بلوتوث، صفحه نمایش ۷ اینچی و هشدار اتوماتیک به پلیس می‌شود.


تریم های تورینگ و گرند تورینگ امکانات اضافه‌تری شامل چراغ‌های جلو تطبیق‌پذیر LED و سقف شیشه‌ای مونوروف دارند.به نظر می‌رسد که مزدا بار دیگر کار خودش را به‌خوبی انجام داده است. CX-3 مدل ۲۰۱۶ ترکیبی از فرمول راحتی، اسپرتی و بهره‌وری را در یک پکیج جذاب ارائه می‌دهد. مزدا CX-3 یک مدل کاملاً رقابتی بوده و در واقع برگ برنده دیگری برای مزدا محسوب می‌شود. طبق گفته‌های مزدا تاریخ عرضه CX-3 به بازار تابستان پیش رو خواهد بود هرچند قیمت این خودرو حداقل تا زمان‌های نزدیک به عرضه مشخص نخواهد شد اما با مدنظر قرار دادن قیمت رقبای این خودرو می‌توان در نظر داشت که CX-3 قیمتی در حدود ۲۰,۰۰۰ دلار داشته باشد.


فرم بدنه و ظرفیت سرنشین: کراس‌اوور جمع‌وجور / ۵ نفر

آرایش، حجم، قدرت و گشتاور موتور: ۴ سیلندر خطی / ۲ لیتر/ ۱۴۶ اسب‌بخار / ۱۴۶ پوند فوت

شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر: ۹ ثانیه

قیمت: ۲۰,۰۰۰ دلار (تخمینی)

میزان مصرف سوخت: ۸.۱ لیتر شهر / ۶.۷۲ لیتر بزرگراه (تخمینی)


 


 



مزدا CX-3 ؛ پدیده ی سال

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر